1) Optimaliseer je website voor Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de meest logische, eerste stap op het gebied van lokaal zoeken. Google deelt veel liever content dat het kan verifiëren en ondersteunen, dus hebben ze Google Mijn Bedrijf gebouwd. Als jouw bedrijf aan Google’s voorwaarden voor Google Mijn Bedrijf kan voldoen, kunnen ze je daarvoor belonen met een plek op hun felbegeerde sidebar in Google ‘lokaal zoeken’.

Om je website te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf, zul je een Google Mijn Bedrijf pagina aan moeten maken en kunnen verifiëren. Je zult ook Google Berichten in jouw account moeten gebruiken en klanten aansporen om online reviews te delen en daar moet je dan locatie gericht op reageren. Bijvoorbeeld, ‘We zijn erg blij met jouw feedback voor (product/dienst) in (Plaatsnaam). We waarderen je commentaar en kijken er naar uit om verder samen te werken. Hartelijk dank vanuit het (bedrijfsnaam) team.’

2) Verbeter je interne linkstructuur

Externe links naar jouw website zijn belangrijk, maar je interne linkstructuur verbeteren maakt ook dat je hogerop in Google te vinden bent.

Het is belangrijk vanwege de volgende redenen. Het ondersteunt de navigatie op het web, helpt met informatie-architectuur en de hiërarchie van websites en het verdeelt de pagina-bevoegdheid en het vermogen van rangschikking tussen pagina’s. Noodzakelijk dus om meer zichtbaar te zijn in de zoekmachines.

3) Optimaliseer je URL, titel, koptekst, metabeschrijving en content

Als het om content gaat, is elke nieuwe blog een nieuwe gerangschikte pagina voor jouw website. Dat betekent een nieuwe mogelijkheid om met behulp van je locatie gevonden te worden in zoekmachines.

Als je content schrijft moet je dat elke keer optimaliseren voor de zoekmachines. Dat doe je door het gebruik van hoog gerangschikte zoektermen voor je URL, titel, koptekst, metabeschrijving en hoofdtekst. Overweeg de nadruk te leggen op succesverhalen van klanten en casestudy’s als je het lastig vindt om locatie-gerichte content te maken.

4) Voeg locatiepagina’s toe aan je website

Als je meer dan één locatie heb, creëer dan locatiepagina’s. Die pagina’s moeten jouw bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden, unieke omschrijvingen van de zaak, parkeer en vervoer informatie, aanbiedingen en goede reviews van klanten bevatten.

Wees origineel, let erop dat je informatie niet klakkeloos kopieert voor meerdere locaties. Als je maar één locatie hebt, zorg dat die duidelijk is. Je zult beloond worden als je Google Maps aan je website toevoegt.

5) Zorg voor lokale content

Google wordt steeds slimmer, dat betekent dat je nu volledig voor je klanten kan schrijven in plaats van voor zoekmachines. Algemene onderwerpen krijgen misschien wel meer bezoekers, maar niet altijd de specifieke bezoekers voor jouw regio. Focus daarom ook op lokaal nieuws over jouw sector om lokale bezoekers naar je toe te halen.

Zorg dat mensen in de regio naar jou toe komen als ze iets willen weten over de sector. Dat kan door middel van het promoten van bijeenkomsten, het produceren van lokaal nieuws en andere content waarmee je de lezers iets leert. Ga ook verder dan alleen jouw product en zorg dat op die manier allerlei potentiële klanten jouw bedrijf kunnen zien.

Als je bijvoorbeeld een autobedrijf hebt en je probeert klanten die nieuw in de regio zijn aan jou te binden, maak dan een kalender met autoshows of zorg voor verkeersinformatie zodat nieuwe klanten jouw als een autoriteit zien op het gebied van auto’s.

6) Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is

Tegenwoordig wordt er steeds meer via de mobiele telefoon gezocht. Waarnaar gezocht wordt op jouw website zijn reviews, een routebeschrijving naar jouw locatie en contact informatie. Maak het dus voor potentiële klanten makkelijk om die informatie te vinden op jouw mobielvriendelijke website.

7) Zorg ervoor dat je naam, adres en telefoonnummer overal op het web hetzelfde zijn

Jij moet zo goed mogelijk vindbaar zijn, zowel voor mensen als voor zoekmachines. Waar je informatie ook verschijnt, zorg er altijd voor dat je naam, adres en telefoonnummer hetzelfde zijn. Doe dit als zoekbare HTML tekst, zodat de zoekmachines je makkelijk kunnen vinden.

Voorkom de veelgemaakte fout dat je de naam, adres, telefoonnummer info alleen als een foto hebt, de zoekmachines kunnen niet door een foto ‘crawlen’ zoals ze wel bij een HTML tekst doen. De beste plek op je website voor deze informatie is meestal de kop of voettekst van de site.

8) Zorg voor relevante links naar jouw website toe

Links naar jouw website toe zijn perfect om je lokale SEO een boost te geven. Elke inkomende link zegt tegen Google dat je een legitiem bedrijf bent en kan jouw domein dus meer autoriteit geven. Je kunt deze inkomende links bijvoorbeeld krijgen met behulp van sponsor overeenkomsten, samenwerkingsverbanden, gastbloggen en studiebeurzen.

Begin met je eigen netwerk, Kamer van Koophandel, business partners, fabrikanten, verkopers en andere bedrijven waar je mee samenwerkt. Denk aan de sponsoring van een webinar, organiseer een buurtevenement of promoot iets uit de regio waar je je sterk mee verbonden voelt en werk samen met prominente mensen uit de regio en influencers. Wees niet bang om partners op te zoeken en ze te vragen of je onderdeel mag zijn van hun adresboek van partnerbedrijven.

Een andere mogelijkheid om links te krijgen is gastbloggen. Praat met en over (uiteraard wel positief) andere mensen in de sector. Zorg dat de regio informatie en kennis bij jou kan vinden. Als je je actief opstelt bij gesprekken in de gemeenschap verbetert jouw naam en komen de inkomende links, de groei van sociale media en de berichtgeving over jou in de media.

9) Maak gebruik van social media en plaats berichten op Google Mijn Bedrijf

Google vindt content dat op social media gedeeld wordt belangrijker dan ooit. Je hebt nu een prachtige Google Mijn Bedrijf pagina! Deel hem dus op social media, zodat zoeken en social media nog beter op elkaar afgestemd raken.

 

 

Share