We hebben allemaal wel eens e-mails ontvangen die we onmiddellijk hebben verwijderd, gemarkeerd als spam of helemaal hebben genegeerd. Als dit met je e-mails gebeurt, is het fijn om te begrijpen waarom. Misschien grijp je niet effectief de aandacht van je publiek. Zolang je je abonneelijsten niet harteloos spamt, is e-mailmarketing een ongelooflijk krachtig hulpmiddel om berichten rechtstreeks naar je klanten en prospects te sturen. Het versterkt de klantrelaties en herinnert uw prospects eraan om contact met je op te nemen.

Hoe kun je dit het beste aanpakken? Laten we eerst eens kijken naar de soorten e-mails die je mogelijk verzendt:

Marketing e-mails

Dit zijn meestal informatieve of promotionele berichten die worden verzonden naar mensen die je hebben gevraagd ze op de hoogte te houden zoals prospects, klanten, verslaggevers, verkopers, gelieerde ondernemingen, enz. Marketing-e-mails omvatten een verscheidenheid aan inhoud, maar de meeste worden gebruikt voor aankondigingen, persberichten, follow-ups en enquêtes.

Transactionele e-mails

Dit type e-mail is meestal geautomatiseerd en wordt geactiveerd door de activiteiten van je klanten. Voorbeelden van transactionele e-mails zijn welkomstberichten, het volgen van bestellingen, ontvangen betalingen, registratiebevestigingen, enz. Onderschat het potentieel van deze berichten niet. Als je een klant een transactie-e-mail hebt gestuurd, hebben ze ten minste één actie voltooid die aangeeft dat de kans groot is dat ze opnieuw contact met je zullen opnemen. Dit zijn vertrouwde e-mails, wat betekent dat ze hogere open rates hebben en volop mogelijkheden bieden voor engagement en cross-selling.

Operationele e-mails

Dit zijn e-mails met belangrijke informatie over je bedrijf zoals vakantiesluitingen, onderhoudsplannen of wijzigingen in je servicebeschikbaarheid. Het is verleidelijk om een ​​operationele e-mail over te slaan als je denkt dat dit geen invloed heeft op je verkoop, maar het is belangrijk om consistent te zijn omwille van vertrouwen, betrokkenheid en grondigheid. Nogmaals, er is ook verborgen waarde in deze berichten. Hoewel ze strikt informatief lijken, kunnen ze worden gemaakt om je verkoop en je imago te verbeteren. Als je service bijvoorbeeld niet beschikbaar is voor onderhoud, is het beschrijven van wat voor soort updates je gaat uitvoeren een geweldige manier om je klanten te herinneren aan de waarde die je biedt.

1.      Bouw je abonneelijst op 

Zelfs als je al een lange lijst met e-mailadressen van klanten en prospects hebt, moet je nooit stoppen met het toevoegen ervan. Vooral omdat het lang niet zo moeilijk is als het klinkt. Zorg ervoor dat je lijst altijd passief groeit met een aanmeldingsfunctie op je website. Abonnementsformulieren moeten op je startpagina, blogpagina en overal waar je het kunt plaatsen staan ​​zonder belangrijkere inhoud weg te nemen.

2.      Moedig lezers aan om te antwoorden 

In tegenstelling tot direct-mailing opent e-mailmarketing de deur voor zinvolle gesprekken met echte mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Alleen informatie naar leads en klanten gooien is tijdverspilling, dus zorg ervoor dat je je altijd op deze drie variabelen concentreert:

1.      Opvallende onderwerp regels Spreek lezers rechtstreeks aan en beloof ze iets dat opvalt tussen de andere e-mails in hun inbox. De beste manier om dit aan te pakken is met geautomatiseerde oplossingen die je e-mails personaliseren.

2.      Een vermakelijke en onderscheidende stem Alleen omdat lezers je e-mail openen, betekent nog niet dat ze niet in de wachtrij staan ​​om deze snel te verwijderen. Zorg er altijd voor dat je bericht klinkt alsof het afkomstig is van een persoon die erom geeft, niet van een gezichtsloze marketingmachine.

3.      Gerichte inhoud Door je e-maillijsten te segmenteren op demografische gegevens van lezers, kun je gemakkelijker een bericht maken dat echt aansluit bij de behoeften en interesses van je lezers. Hierdoor zijn ze eerder geneigd een aanbod aan te nemen, contact met je op te nemen of het zelfs door te geven aan anderen potentiële klanten. De focus van deze punten is om ontvangers aan te moedigen om te reageren. Soms betekent dit dat ze op een link in je bericht klikken, maar moedig hen waar mogelijk aan om daadwerkelijk op je e-mails te reageren. Dat is een trefzekere manier om te laten zien dat je geïnteresseerd bent en reageert op wat je abonnees te zeggen hebben.

3.      Maak het persoonlijk

Voeg waar mogelijk een persoonlijk element toe aan je e-mails. Met de meeste e-mailtools kun je shortcodes invoeren die worden vervangen door de naam van de ontvanger wanneer de e-mail wordt verzonden. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om in elke mailing een stukje persoonlijke tekst toe te voegen. Dit vergroot de meerwaarde van de mailing en zorgt voor net dat extra stukje verbinding.

Share