1. Je budget investeren zonder je doelgroep te testen

Zodra een bedrijf heeft besloten te investeren in social media campagnes, maken ze hun doelgroep meestal aan op basis van wat ze al weten over hun consumenten. Ze hebben mogelijk gegevens over leeftijdscategorie, geografische locatie, geslacht en interesses. Maar zelfs als je uitgebreid marktonderzoek hebt gedaan, is het testen van doelgroepen nog steeds noodzakelijk voor een campagne via social media. Veel bedrijven denken dat ze al weten hoe ze hun doelgroep moeten targeten voor de hoogste conversie, en investeren het grootste deel van hun budget voor advertentie-uitgaven vooraf, hongerig naar snelle resultaten. Gelukkig maakt Facebook het vinden van jouw ideale doelgroep gemakkelijk met een functie voor split-testen, waarmee je tests kunt splitsen tot vijf advertenties tegelijk. Als je wilt adverteren op Twitter, TikTok of Pinterest en je kunt geen split-testfunctie gebruiken, start dan met een klein (test)budget en pas deze vervolgens aan. Houd de advertentie consistent, maar verander de belangrijkste factoren in je doelgroep en kijk wat er gebeurt.

2. Je kiest voor de verkeerde campagnedoelstelling

Nog zo één die we regelmatig tegenkomen bij ondernemers: het selecteren van de verkeerde doelstelling voor je campagne. Hierdoor bereik je niet wat je voor ogen hebt, en dat is doodzonde en weggegooid geld. Wil je meer verkeer naar je website? Meer inschrijvingen voor een evenement? Of simpelweg meer verkoop? Kies een passende doelstelling en Facebook helpt je door de advertentie te optimaliseren. Stel je kiest voor ‘meer verkeer’ binnen de advertentie-omgeving, dan laat Facebook je advertentie eerst zien aan mensen die het snelst bereid zijn om ook daadwerkelijk te klikken. Ja, ze weten net zo veel over hun gebruikers als Google!

3. Verlies van potentiële klanten

Advertenties op social media, vooral ondersteund door een groot budget, worden blootgesteld aan duizenden, zo niet miljoenen mensen. Hierbij is het onmogelijk iedereen te pleasen, dus negatieve reacties zijn heel goed mogelijk. Denk aan een ontevreden, voormalige klant of iemand die je advertentie simpelweg niet aan staat. Dit kan leiden tot omzetverlies. Denk er maar eens over na; als jij een advertentie voorbij ziet komen voor een product waar je op dat moment behoefte aan hebt, en de eerste reacties onder de advertentie zijn negatief, dan heeft dat invloed op je instinct, hoe groot de behoefte ook is aan het product. Blijf dus altijd alert en actief gedurende de campagne om deze negatieve reacties op te vangen. Niet door ze te negeren en te bestrijden, maar door oprecht te luisteren en ze uit te nodigen via een privé-bericht om hun klacht verder te motiveren en misschien wel om te buigen naar een positieve geluid.

4. Waar is je call-to-action?!

Het uiteindelijke doel van je campagne is natuurlijk om actie te stimuleren. Dit wordt een lastig verhaal als het voor het voor je publiek niet helder is hoe je die actie kan ondernemen. Tuurlijk, ze kunnen klikken op je link wanneer je ze puur informeert over het bestaan van je product of dienst, maar de kans is erg klein. Wees glashelder over wat je wilt dat ze doen. Kopen van je product? Aanmelden voor je nieuwsbrief? Het volgen van je pagina? Houd het duidelijk en simpel, zodat je ze stapsgewijs kan leiden door de verkoopcyclus. Dit zijn vier van de meest voorkomende fouten zijn in onze optiek, maar je hebt er nog meer, zoals slechte copy en visuals of het vergeten aan te passen van de campagne wanneer de eerste resultaten binnenkomen. Als je de ruimte hebt binnen je bedrijf, wijs iemand aan om social media campagnes te beheren. Je kan er veel uit halen als je het goed doet!

Share