Ontdek waaruit een merkassociatie bestaat en hoe je een positieve kunt opbouwen.

Wat is merkassociatie?

Merkassociatie verwijst naar de kwaliteiten, eigenschappen, emoties of concepten die aan een bedrijf zijn gekoppeld. Het is typisch wat in de geest van een consument opkomt als hij aan het merk denkt, en het geeft misschien niet altijd nauwkeurig het bedrijf weer.

Verschillende factoren beïnvloeden merkassociatie, waaronder:

·       Merkidentiteit en berichten
·       Merkmiddelen, zoals logo en kleuren
·       Klantervaringen
·       Product- en servicekwaliteit
·       Mond op mond
·       Reputatie
·       Advertenties
·       Aanwezigheid op sociale media

Je zult merken dat de meeste van deze factoren worden bepaald door het merk zelf. Dit betekent dat merken een sleutelrol spelen in hoe consumenten ze waarnemen. Het betekent ook dat als de associatie met je merk niet bijzonder positief is, je het potentieel hebt om het te veranderen.

Voorbeelden van merkassociaties
Hier zijn enkele veelvoorkomende voorbeelden van merkassociaties:
Google – Zoeken, antwoorden, informatie
Wikipedia – Informatie, biografie
Canva – Grafisch ontwerp, eenvoudig, sjablonen

Zoals je kunt zien, zijn de meeste associaties een mix van diensten of producten die het bedrijf kan bieden, samen met bepaalde eigenschappen en concepten. De hoop is dat de associaties die met je merk worden gemaakt zowel accuraat als positief zijn. Als je merkt dat dit niet het geval is kan het slim zijn om mogelijk wat consumentenonderzoek te doen en te werken aan een sterkere boodschap rond je merk.

Hoe bouw je een positieve merkassociatie op?

Zorg voor een robuuste merkstrategie
·       Bekijk alle customer touch points
·       Denk aan je partnerships
·       Zorg voor een robuuste merkstrategie

Je merkstrategie is een belangrijke pijler bij het opbouwen van een positieve merkassociatie. Om te beginnen wil je een sterke merkidentiteit hebben. Dit betekent dat je je missie, waarden, persoonlijkheid, unieke merkpositionering en stem kent. Als hier niet veel duidelijkheid over is, kunt u de consument zijn eigen idee laten maken, die mogelijk niet nauwkeurig of gunstig zijn. Je merkidentiteit heeft invloed op je merkactiva, namelijk je logo en merkkleuren, die een verhaal over jouw merk vertellen.

Dan heb je je berichtgeving, die de waarde die je biedt benadrukt, de voordelen van je merk communiceert en je moet onderscheiden van je concurrenten.Daarnaast heb je je merkstem, waarmee je communiceert met je publiek en de indruk die je achterlaat. Dit is een van de meer concrete factoren die van invloed zijn op jouw merkassociatie. Als je merkstem vriendelijk, warm en jong is, zal dit zich vertalen in de concepten, gevoelens en eigenschappen die jouw publiek met jouw bedrijf verbindt.

Bekijk alle customer touch points
Denk na over hoe je omgaat met je doelgroep. Online omvat dit sociale media, je website, e-mail, chat en zelfs zakelijke beoordelingssites. Hoe je je gemeenschap koestert, kan een grote rol spelen in hoe je klanten je zien. Hetzelfde geldt voor de manier waarop je ontevreden klanten aanspreekt die hun zorgen uiten op sociale media, of degenen die vragen stellen. Offline ziet dit eruit als telefoongesprekken, persoonlijke vergaderingen en interacties in de winkel. Hoe beter je klantenservice en relatiebeheer is, hoe beter de reputatie is die je achterlaat – dit vertaalt zich vervolgens in positieve merkassociaties.

Denk na over je partnerships
De merken en influencers waarmee je samenwerkt zijn de weerspiegelingen van je merk. Tegenwoordig verwachten consumenten dat merken zich meer uitspreken over sociale en politieke kwesties. Daarom zien we vaak dat merken de banden verbreken met beroemdheden en bekende figuren met wie ze lopende marketingcampagnes voerden. Wees selectief in met wie je samenwerkt.

Het opbouwen van een positieve merkassociatie is een nooit eindigend proces naarmate je bedrijf groeit en evolueert. Het goede nieuws is dat jij de grootste factor bent die je merkassociatie beïnvloedt.

Share