1) Kies de juiste kleuren 

Bij het kiezen van kleuren voor je website, moet je niet te veel afgaan op je eigen voorkeuren. In plaats daarvan moet je nadenken over de emoties die elke kleur zal overbrengen en of die emotie bij jouw merk past. Het is algemeen bekend dat een bepaalde kleurstelling de manier waarop je over een bedrijf denkt kan beïnvloeden, zelfs of je besluit een aankoop te doen. Zo wordt de kleur blauw gekoppeld aan gevoelens van vertrouwen, kracht en betrouwbaarheid, daarom gebruiken bedrijven als KLM, Dell, Ford, Coolblue en American Express het. Aan de andere kant kozen bedrijven als Lego, Nintendo en YouTube juist weer heel bewust voor rood, omdat het gevoelens van opwinding en jeugdigheid oproept. 

Houd dus rekening met wat de kleuren van jouw website voor je bezoekers kan betekenen. Verkoop je gezonde levensstijl producten? Denk er dan over na om groen te kiezen om rust en groei op te roepen. En houd er ook rekening mee dat het gebruik van contrastrijke kleuren helpt om de belangrijkste elementen van je website, zoals call-to-action buttons, op te laten vallen.

2) Denk goed na over typografie 

Net zoals kleuren bij mensen specifieke emoties oproepen, doen lettertypen dat ook. Dus selecteer een typografie voor je website die jouw merk goed weergeeft. Als jij met je bedrijf bijvoorbeeld handgemaakte meubels maakt, echte ambacht dus, overweeg dan een lettertype die jouw publiek vertelt dat comfort en betrouwbaarheid belangrijk zijn voor jou. 

Houd ook rekening met voldoende ruimte tussen de tekstregels van je bodyteksten, zodat het eenvoudig te lezen is voor bezoekers. De ‘magische’ lijnhoogte (de ruimte boven en onder tekstregels) is 150 procent van de lettergrootte die je gebruikt. 

3) Gebruik voldoende witruimte 

Witruimte (of negatieve ruimte) verwijst naar de ruimte tussen alle verschillende elementen van jouw website, zoals die tussen koptekst en bodytekst. Veel witruimte op je website is echt aan te raden, want hierdoor kan de bezoeker zich eenvoudig concentreren op de belangrijkste elementen van je site – zoals een opvallende foto en call-to-action – en de algehele leesbaarheid.

4) Kies een F-patroon

Kies een wat? Ja, je leest het goed. Het zogeheten F-patroon verwijst naar de manier waarop onze ogen bewegen wanneer we content online lezen. Mensen scannen meestal van links naar rechts bovenaan het scherm, vervolgens scannen zij hun ogen verder naar beneden op de pagina en tot slot weer naar rechts, maar minder dan aan de bovenkant van het scherm. Het gebied van de pagina met de minste zichtbaarheid is dus rechtsonder. Deze oogbeweging lijkt uiteindelijk op een ‘F’- of’ E’-vorm. 

Plaats daarom bij het implementeren van jouw F-patroon de belangrijkste elementen en call-to-action op de gebieden die het meest zullen worden gezien. Als je bijvoorbeeld de call-to-action linksboven op uw pagina plaatst, valt deze op bij je bezoekers en krijg je gegarandeerd meer actie/clicks.

Share