Het integreren van contentmarketing in de groeistrategie van jouw bedrijf biedt enorm veel potentie. Maar er is een groot verschil tussen het simpelweg uitvoeren ervan en het ook echt goed doen. Consumenten kun je niet meer als kuddevolk beschouwen, ze zijn super savvy geworden en weten heel goed wat ze (niet) willen. Daarnaast is de spanningsboog aanzienlijk klein geworden in de loop der jaren, dus verslap je even qua impact, dan springen ze zo over naar de concurrent. Zorg er dus voor dat je altijd aan de verwachtingen van je klanten en prospects voldoet. Hier zijn drie tips om op koers te blijven!

1) De kracht van gepersonaliseerde verhalen 

Om je te onderscheiden tussen de vele concurrenten die er tegenwoordig zijn, moet je ervoor zorgen dat wat je produceert, persoonlijk is voor de doelgroep die je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld jouw doelgroep segmenteert op basis van waar ze zich in het verkoopproces (oriëntatie, interesse, actie) bevinden, kun je dieper ingaan op de specifieke vragen die ze mogelijk stellen. Uit een Amerikaans onderzoek (Evergage’s Trends in Personalisation Survey Report 2019) blijkt dat 88 procent van de marketeers van mening is dat personalisatie hen helpt de meest optimale klantervaring te bieden, terwijl 59 procent van mening is dat het de loyaliteit verhoogt. En nog eens 50 procent zag een meetbare ROI (Return On Investment) van een persoonlijke benadering van klanten. Personalisatie betekent hier niet alleen het invoeren van de naam van een klant in een e-mail. Het betekent dat jouw verhaal écht tot leven komt door herkenbare inhoud en verhalen die op emotioneel niveau aansluiten.

2) Diversificatie van jouw content 

Je moet waarschijnlijk veel content produceren voordat je iets maakt dat viraal gaat of op zijn minst een grote boost geeft aan je verkoopcijfers. Daar heb je waarschijnlijk geen tijd voor. Daarom is het soms beter om de impact van je content te maximaliseren. Als je bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven die het goed doet op één kanaal, promoot hem dan ook op andere kanalen. Dit zal de impact met 100 of 1000 keer versterken. Maak vervolgens ook nieuwe blogposts over hetzelfde (of een verwant) onderwerp. En denk verder aan gastposts over hetzelfde onderwerp voor andere sites, social media-advertenties om je diezelfde inhoud te promoten, je onderwerp omzetten in afbeeldingen of video’s voor social media-inhoud. Maak het zelfs zo bont dat je een webinar houdt over hetzelfde onderwerp; een ideaal instrument om leads te genereren! Wanneer je inhoud diversifieert en verder gaat dan standaard blogposts, benut je de potentie om een ​​veel breder publiek te bereiken en de betrokkenheid te vergroten. 

Betere content, vloggen, film

3) Laat gebruikers het verhaal vertellen 

Zoals al eerder vermeld in het begin van deze blog, consumenten zijn slim genoeg om te realiseren dat het onderliggende doel van jouw content is om verkoop en leads te genereren. Als je dit er té dik bovenop legt, kan dit leiden tot vragen en twijfels over betrouwbaarheid en authenticiteit. Dat is dan ook gelijk de reden waarom je in de meeste succesvolle contentmarketingstrategieën veel verhalen van eindgebruikers ziet, in de vorm van zogeheten testimonials. Consumenten vertrouwen op échte beoordelingen van échte gebruikers wanneer ze een beslissing nemen over de aanschaf van een product of dienst. Wat jij als ondernemer dus goed kan doen, is het verzamelen van deze positieve feedback en die op de juiste plekken presenteren in de reis die een consument aflegt. Denk aan testimonials (quotes) op je website, positieve Google-recensies, een kort interview voor social media etc. 

Share