Contentmarketing is here to stay. Voor sommige bedrijven staat en valt alles ermee. Budgetten worden vrijgemaakt voor nieuw personeel, strategieën en adviesbureaus. Anderen blijven sceptisch en besteden hun budget liever aan meer traditionele marketingtools. Ene kant bang voor het onbekende, andere kant zijn resultaten moeilijk meetbaar. Bij te veel focus op ROI mis je wat ons betreft het belangrijkste doel van contentmarketing: loyale klanten.
Contentmarketing beslaat een enorm terrein. We focussen ons nu op het communicatiefundament voor ieder bedrijf: de website. Als je het hier goed op orde hebt, zijn vervolgstappen naar andere media een stuk eenvoudiger. Om goede content te realiseren voor je website zul je altijd specifieke doelgroepsegmenten in gedachten moeten houden. Dat behoeft goede data en een nog beter luisterend oor, zeker wanneer je jezelf de volgende drie vragen stelt.

1) Wat brengt de bezoeker hier?

Verschillende consumenten bezoeken je website vaak om verschillende redenen. Willen ze geïnsprireerd worden of ‘slechts’ geïnformeerd? Komen ze direct op je website of na het intypen van specifiek zoekwoord gerelateerd aan jouw core business? Om mensen een betekenisvolle merkervaring te laten beleven, moet je begrijpen waarom men je website bezoekt. Als ze op bezoek komen om iets bij te leren, zul je met hele andere content moeten komen dan wanneer ze enkel nieuwsgierig zijn naar wie er zoal werkt bij jullie bedrijf.
Het identificeren van je doelgroep is hierbij key. Als je dit helder voor ogen hebt, kun je veel gerichter je site onderdelen invullen. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwssegment op een website. Vind jij iedere week een nieuw stukje tekst ok, of wil je meer vermaakt worden met video- en fotomateriaal?

2) Wie heb ik eigenlijk voor me?

Een van de belangrijkste vormen van segmentatie is gebaseerd op klantprofielen: de demografische en lifestyle data waaruit je interesses en (content)voorkeuren kan filteren. Een 19-jarige jongeman uit Oostvoorne zal hele andere contentbehoeften hebben dan een 30-jarige jongedame uit hartje Amsterdam. Zelfs twee vrouwen van dezelfde leeftijd die in hetzelfde gebouw leven, kunnen uiteenlopende interesses hebben. Om een compleet beeld te krijgen van klanten, zul je daarom verschillende data moeten combineren. Zo heb je offline data zoals leeftijd, geslacht, gedrag en merkvoorkeuren met daarnaast data die meer gerelateerd zijn aan online gedrag.

3) Hoe maken zij een connectie?

Iedere consument kan in de stemming zijn voor verschillende typen content, afhankelijk van het device dat hij of zij gebruikt. Zo blijkt uit onderzoek voor een website vol met recepten dat men per mobiele telefoon vaak slechts een idee voor het avondeten wil opdoen, terwijl een bezoeker per laptop juist extensieve menu’s samenstelt. Ook het moment van de dag en seizoen van het jaar bleek bepalend voor de interesse naar content.
Analyseer met regelmaat het surfgedrag van je bezoekers (meest bekeken pagina’s + meest geklikte buttons + meest gedeelde content) en spring daar op in. Hoe? Door de content prominenter aan te bieden of er meer aandacht aan te besteden. Denk aan een extra landingspagina speciaal ingericht voor het onderwerp waar de laatste tijd zo veel vraag naar is.

Vergeet je verhaal niet!

Door bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden heb je al een flinke stap gezet naar relevante contentmarketing. Maar dan moet je vervolgens wel echt iets te vertellen hebben. Dat onderschatten ondernemers nog te vaak. Consumenten prikken er zo doorheen als je content deelt puur om het delen. Je moet een inspirerend verhaal in huis hebben (of in huis halen door experts, want van ieder bedrijf is een merk te maken). Een verhaal dat, ongeacht het medium waarmee het verspreid wordt, een directe associatie met jouw bedrijfsmerk oproept en – als je het goed doet – wordt gedeeld!
Wie weet komt het dan toch nog goed met je ROI…
Share