1) Wees uniek

Merkbekendheid verbeteren gaat vooral om boven de rest uitsteken voor jouw publiek. Dus dezelfde strategie toepassen die de concurrentie gebruikt heeft dan natuurlijk geen zin! 

Hoe gaat jouw merk floreren als je online presence precies hetzelfde als ieder ander merk is? Hoe kun je ervoor zorgen dat het publiek zich met jouw merk gaat identificeren in plaats van met de concurrent? 

Coolblue doet het met humor. Met een komische insteek op het nieuws en grappige antwoorden op vragen zijn zij niet voor niets één van de populairste merken op social media.

Het gebruiken van emoties zoals humor, verrassing, verdriet of medeleven zal jouw merk helpen opvallen en de doelgroep naar je toe trekken. Social media is de perfecte manier om je persoonlijk met je doelgroep te verbinden, maak dus goed gebruik van deze strategie. 

2) Creëer een strategie voor ‘interne promotors’

Hoe groter je groep actieve volgers op social media, hoe makkelijker het is om je merk te verkopen. Maar het groeien van een actief publiek op social media kost veel tijd en werk. Dus hoe kan je direct je organisch bereik van social media verbeteren?

De makkelijkste manier is via zogeheten ‘interne promotors’, werknemers (of vrienden en familie bij eenmanszaken) die merk en sector gerelateerde onderwerpen op social media delen. Studies laten zien dat mensen publicaties van bedrijven veel minder vertrouwen dan van personen. 

Dus berichten van werknemers worden veel geloofwaardiger geacht dan die van de social media accounts van het bedrijf. Er zijn allerlei programma’s zoals Smarp die het voor je werknemers makkelijk maken om jouw informatieve content te vinden en dit op hun social media te delen. 

3) Werk samen met influencers

Wat als je toegang hebt tot miljoenen actieve social media gebruikers zonder daar een euro voor te betalen? Vraag een populaire influencer om jouw content te delen, want zo kun je in één klap je merkbekendheid flink vergroten. 

Één tweet van een bekende influencer in jouw industrie, met honderdduizenden volgers, kan een flinke boost voor je merkbekendheid betekenen. Als een influencer jouw tweet deelt, verbeter je direct de geloofwaardigheid van het bedrijf. Als jij influencers iets kan bieden, bijvoorbeeld op het gebied van webinars, blogs of producten (free samples) vinden ze het vaak prima om jouw content te delen. 

4) Stem je content af op het kanaal

Bedrijven willen merkbekendheid vergroten via zoveel mogelijk kanalen. Maar omdat het budget vaak niet zo groot is, worden op alle platformen dezelfde berichten gedeeld. 

Er zijn echter 3 problemen met deze aanpak

  • Een doelgroep verwacht verschillende dingen op verschillende kanalen, zodat iets dat op LinkedIn goed werkt, totaal verloren kan gaan op Instagram. 
  • Afhankelijk van je merk zullen sommige kanalen niet interessant zijn voor jouw merk. B2C werkt bijvoorbeeld prima op Instagram, maar is nutteloos op LinkedIn.
  • Mensen die jou op verschillende kanalen volgen zien je dingen herhalen.

Dat is niet goed voor je merknaam, toch? 

Je wilt je content aanpassen aan de verschillende kanalen voor een beter resultaat. Het gebruik van Twitter voor gedetailleerde rapporten is niet nuttig. Maar Twitter gebruiken voor een infographic over datzelfde rapport werkt veel beter. 

Content aanpassen voor elk platform lijkt misschien een tijdrovende taak, maar je marketing wordt er effectiever door. Zo gaan mensen je als een merk zien in plaats van alleen maar een bedrijf. 

Als je nieuwe content creëert, doe het dan op een manier dat je het makkelijk kan bewerken en aanpassen aan verschillende kanalen. Op die manier haal je het meest uit de tijd die je in marketing investeert. Zorg ervoor dat je social media plan voor campagnes duidelijke doelen bevat zodat je in het vervolg weet wat je op welke kanalen moet aanpassen.

5) Maak gebruik van viral trends

Je merkbekendheid verbeteren begint met het bereiken van meer mensen. Een manier om dat te doen is door in te spelen op waar de mensen op dat moment naar zoeken. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste internet trends en speel vol op die aandacht in. Zorg dat je je strategie kunt aanpassen aan wat er op dat moment staat te gebeuren. Zodat je optimaal van die markt gebruik kunt maken. 

Samengevat groeit je merkbekendheid een stuk makkelijker als jouw merk zijn eigen identiteit heeft. Gebruik interne promotors, werk samen met influencers, pas je social media berichten aan het kanaal aan en speel in op viral trends. Deze strategieën kunnen het verschil zijn tussen een social mediacampagne waarmee je talloze mensen voor je wint en een poging tot promotie die bijna niets oplevert.  

Share