4 tips voor meer omzet via je website
Als ondernemer is je website het belangrijkste marketinginstrument. Hier komen alle inspanningen samen, of het nu gaat om inkomend verkeer door contentmarketing, advertenties of directe marketing.
Bezoekers screenen je website en daarmee het overzicht aan producten en diensten die je biedt, voordat zij overgaan tot een concrete actie, zoals een aankoop. Dan is het van belang dat je gelijk een goede indruk maakt én dat zij snel de informatie vinden die ze zoeken. Anders blijven de acties – en daarmee concrete verkoop – uit en maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
Er zijn veel manieren om je website zo optimaal mogelijk in te richten. Hierbij vier strategieën die je kunt verkennen om zo het beste resultaat te boeken.
1) Volg en analyseer al jouw data
Als jij jouw website wilt optimaliseren, moet je weten hoe deze momenteel presteert en welke specifieke gebieden moeten worden aangepast. Eigenlijk zou je al enkele tracking-tools op je site moeten hebben ingesteld, maar als dat niet het geval is, is dat zo geregeld. Google Analytics is verreweg de meest gebruikelijke en betaalbare optie (want gratis), maar je kunt ook andere tools implementeren met meer geavanceerde functies.
Met Google Analytics kun je analyseren hoe bezoekers in de eerste plaats op uw site komen, hoeveel tijd ze daar doorbrengen, via welke site ze bij jou terecht zijn gekomen etc. Ook zie je welke pagina’s het beste worden bezocht. Zo kan het dus voorkomen dat de pagina’s die jij wat verder weg hebt gestopt in je website, juist heel populair zijn en dus meer naar de voorgrond getrokken mogen worden. Pas deze pagina zo aan, dat men ook gelijk tot actie kan komen.
2) Definieer duidelijke doelen
Lukraak je CMS induiken en pagina’s aanpassen of je ontwerp volledig omgooien, heeft natuurlijk geen zin. Alles begint met een helder en uitgeschreven idee waarom je het doet, voor wie en wanneer je vindt dat het geslaagd is. Formuleer daarom een einddoelstelling waar je naar toe kan werken, en maak deze heel specifiek. Je kunt ook verschillende doelen hebben voor verschillende aspecten van jouw conversiestrategie. Dit kan variëren tussen het aanprijzen van verschillende producten en diensten en de concrete verkoop hiervan tot verschillende andere acties die plaats moeten vinden op de site. Denk aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het achterlaten van contactgegevens of het inplannen van een belafspraak.
3) Maak het visueel
Tekst is goed en belangrijk om mensen te informeren, overtuigen of informeren. Echter, is datzelfde verhaal vaak beter en effectiever als het in een video, fotografie of bijvoorbeeld een infographic wordt gebracht.
Een visuele onderbreking van je verhaal houdt de aandacht ook langer vast. Hierdoor verleid je je bezoeker ook om door te lezen en zo tot actie te komen. Daarnaast zijn afbeeldingen en video’s ook beter te delen. Mensen delen nu eenmaal sneller een leuke, intrigerende infographic, wat weer tot de nodige interactie en extra verkeer naar je website kan leiden.
4) Gebruik testimonials
Testimonials (ervaringen van gebruikers) zijn bijna niet meer weg te denken op internet. Ze zijn overal, waardoor de meeste mensen er minder gevoelig voor zijn geworden. Vrijwel elke site heeft een slider met een paar positieve quotes. Dat betekent echter niet dat ze niet werken. Als je zelf naar een product zoekt op Bol.com waarvan meerdere varianten worden geboden, ben je waarschijnlijk sneller geneigd te kiezen voor de variant waar de meeste (positieve) reacties over zijn geschreven. Tip om het nét wat origineler in te zetten dan je concurrenten: gebruik screenshots van reacties die je hebt ontvangen per mail, via social media of per Whatsapp. Zo vallen ze beter op en zien ze er realistischer uit. Ofwel, grotere kans op actie op je website!