Er zijn veel merkgerelateerde fouten die je als ondernemer kan maken, zoals een advertentiecampagne overdrijven of niet transparant zijn over je product of werkwijze. Maar misschien wel de meest fundamentele fout die je kan maken, is een slecht gedefinieerde merkidentiteit. En toch gebeurt het de hele tijd.

Waarom is dit zo belangrijk? Neem een sollicitatiegesprek als voorbeeld. Je kleed je op een bepaalde manier, benadrukt belangrijke ervaringen en vervormt misschien zelfs je stem zodat je wat formeler overkomt. Zo creeer je in feite een persona waarvan je hoopt dat het gunstig is voor je inzetbaarheid. Op dezelfde manier is jouw merk de persona van een bedrijf en zal het de eerste indruk zijn voor een potentiële klant.

1. Je verkoopt je merk, niet een product

Productgerichte marketing was vroeger misschien de wijsheid, maar nu, in ons snelle digitale tijdperk, heb je ongeveer 20 seconden om je indruk te maken. En dat is niet lang genoeg om het onderscheidend vermogen van jouw product over te brengen. Wat jouw poteniele klant triggert lang genoeg te blijven hangen op je website en zelfs over te gaan tot het kopen van je product, is eerder de indruk of perceptie die je wekt als merk. Hoe goed je product ook is, als je mensen niet genoeg prikkelt op emotioneel niveau, gaan ze net zo makkelijk naar je concurrent toe. En dan zijn ze je binnen 20 seconden vergeten.

2. Je merk moet weerspiegelen wie je werkelijk bent

Ja, we gaan even de diepte in. Geen zorgen, we houden het pragmatisch. Natuurlijk moet je lang en goed nadenken over wat een klant wil zien en ervaren. Hoe graag je ook op een bepaalde manier gezien wilt worden, het is maar net hoe het aan de andere kant wordt geïnterpreteerd. Maar dat neemt niet weg dat je het zelf goed kan sturen. Werk je bijvoorbeeld als webdesigner met een specialisatie in eenvoudige, moderne ontwerpen, waarom zou je je copy dan in een old-school serif-lettertype vormgeven? Zou het niet logischer zijn als je je verhaal vertelt in iets slankere vorm zoals Helvetica? De verschillen lijken klein, maar ieder detail informeert de consument over wie u bent en wat u levert.

3. Je bent net zo goed als wat je laat zien en wat je zegt

We kunnen het niet genoeg benadrukken. Jouw algehele uitstraling en teksten bepalen voor een groot deel jouw merkidentiteit. Stel dat mensen op je landingspagina terecht komen en ze treffen daar een ontwerp aan die je qua gevoel direct mee terugnemen naar enkele decennia terug (en niet in goede, retro-achtige zin) en zien lappen tekst met te veel jargon zoals ‘gespecialiseerd in de platformonafhankelijke toepassing van digitale oplossingen’, dan schrik je ze eerder af dan dat je ze binnen haalt.

Om bij je landingspagina te blijven, deze heeft korte, beschrijvende teksten nodig, die je potentiële klant stap voor stap meeneemt in je verhaal en zo overtuigt om je product of dienst af te nemen. En dit dan het liefst gecombineerd met een modern en gebruiksvriendelijk ontwerp. Dit geldt ongeacht wat je doet als bedrijf en hoe groot je bent.

4. Het is OK om je merk aan te passen

Misschien lees je deze blog en denk je direct aan enkele fouten die je hebt gemaakt in je eigen branding. Maak je geen zorgen. Het is prima om je eigen merk kritisch te analyseren en zelfs om te vormen. En al helemaal als je denkt dat je de perceptie van je bedrijf moet veranderen in de ogen van potentiële klanten. Zo heeft het bekende automerk Ford enkele jaren terug een groot rebrandingproject ondergaan om te concurreren met moderne bedrijven als Uber en Lyft. Als je het gedegen en strategisch doet, zul je niemand afschrikken. Integendeel, je bedrijf zal ervan profiteren en groeien. En ja, dit geldt net zo goed voor kleinere bedrijven. Het is zelfs makkelijker te transformeren als je nog niet zo groot bent.

5. Denk niet dat het slechts een truc is

Een laatste tip, die je ook gelijk als een milde waarschuwing kan beschouwen: verkies hard werken en goed nadenken altijd boven snelle trucs of technieken. Als je merkidentiteit (nog) niet op de bestemming is waar deze zou moeten zijn, kan je nog zo veel whitepapers lezen en webinars bijwonen, maar dat gaat je niet helpen. Zoek eerst uit wie je bent, wat je precies te bieden hebt en in hoeverre jij je onderscheidt ten opzichte van concurrenten. Dat ben je niet alleen je klanten verschuldigd, ook jezelf.

Share