En dat is doodzonde…

Want het hoeft niet veel werk te zijn! Om hier écht prioriteit van te maken, moet je allereerst stoppen met bedenken dat het onmogelijk is meer verkeer naar je website te realiseren. Het is geen roulette, waarbij je afhankelijk bent van het lot en geluk – er zijn genoeg beproefde manieren waarop ook jij dit kan realiseren. Wij hebben er vier voor jou verzameld in deze blog, waarmee je direct aan de slag kan.

1) Optimaliseer je website voor ‘zoekers’

Wanneer je de term ‘SEO’ of ‘zoekmachine-optimalisatie‘ hoort, voor wie denk je dan dat jij je website moet optimaliseren? Nou, ik zal je een hint geven: het zijn niet de zoekmachines zelf. Nope, de beste websites zijn geoptimaliseerd voor de gebruikers ván deze zoekmachines en daarmee de potentiële bezoekers van je website. Zo is Google inmiddels zo intelligent, dat het niet alleen nog maar scant op relevante zoekwoorden. Er wordt veel meer gekeken naar de gebruikservaring van je website. Wat willen bezoekers zien? Waar zoeken ze hulp bij? Hoe kun je ze het beste bedienen? Als dat knip en klaar is op je website, volgt een hogere waardering en daarmee ranking door Google vanzelf.

2) Maak content met de juiste zoekwoorden

Beschouw je zoekwoorden als bruggen. Zij zijn de reden dat (nog) anonieme mensen je website kunnen bezoeken. Om hen ook zo ver te krijgen de tocht over die bruggen te maken, moeten ze geïnteresseerd zijn naar de inhoud achter de zoektermen die ze gebruiken. De beste manier om erachter te komen waar hun interesses naar uitgaan, is door je personas (persoonlijke omschrijving van je doelgroep) goed te kennen. Welke problemen hebben zij? Of welke doelen streven ze na? Bedenk hierbij de juiste zoekwoorden bij en creëer relevante content hiervoor. Waarom? Omdat mensen actief op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen. Om die reden zullen zij je site vinden én bezoeken!

3) Zorg voor een optimale ervaring van je website

Stel je voor dat je op zoek bent naar een advocaat om je te helpen een octrooi in te dienen voor je nieuwste uitvinding. Je gaat naar Google en typt in “patent advocaten Rotterdam” in de zoekbalk. Stop heel even voordat je op ‘zoeken’ klikt. Hoe denk je dat de websites van die octrooiadvocaten eruit zullen zien? Die mentale foto in je hoofd bestaat waarschijnlijk niet uit een site met neonkleuren, leuke, frivole lettertypen en fancy animaties. Waar jij waarschijnlijk eerder aan denkt is een betrouwbare en professionele uitstraling, met meer gedempte tonen, een modern en clean lettertype en nette foto’s van de advocaten in kwestie. Grote kans ook dat je uiteindelijk het kantoor inhuurt die het meeste voldoet aan deze verwachtingen. Merk je dat het verkeer naar je website achter blijft ten opzichte van concurrenten? Vraag jouw doelgroep (huidige klanten) daadwerkelijk wat ze op een website als die van jou zouden verwachten. Welke stijl, opmaak en tone of voice? Welke inhoud moet centraal staan? Welke pagina’s zijn leidend, welke zijn overbodig? Dat soort vragen. Dit kan ertoe leiden dat je je website moet optimaliseren. Blijf meten en testen, je website is nooit af!

4) Start met bloggen!

Het zijn niet alleen de standaardpagina’s van je website die jou kunnen helpen meer verkeer naar je site te trekken. Een blogsegment kan één van de krachtigste tools zijn om digitale deuren wagenwijd open te zetten. Net zoals jij je pagina’s zou moeten optimaliseren rond de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, zou je hetzelfde moeten doen met jouw blogposts. Wat zijn de meest gestelde vragen van je doelgroep? Met welke problemen worden ze geconfronteerd en zoeken ze hulp op internet? Dit zijn de onderwerpen waarover je kunt schrijven. Schrijf blogposts die relevant zijn voor je doelgroep en beantwoord hun vragen, zodat wanneer diegene naar deze termen zoekt, jouw site voor hen verschijnt. Dit helpt je niet alleen om je website en daarmee jouw bedrijf top of mind te krijgen bij de persoon in kwestie, ook helpt het om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten.

Share